РЕАЛИЗАЦИЯ ПОЛИТИКИ ЕС И ЕВРОПЕЙСКИХ ПРОГРАММ В СФЕРЕ ОБРАЗОВАНИЯ: ИСТОРИЧЕСКИЙ КОНТЕКСТ |
3 | |
2021 |
научная статья | 93/94 | ||
16-24 | новейшая история, трансформация образовательной политики, политика ЕС, Европейский союз, динамика развития образовательных программ, Лиссабонская стратегия, образовательная политика |
С 1980-х гг. Европейский союз более углубленно подходит к рассмотрению вопросов образования на европейском пространстве. С течением времени образование становилось важнейшим компонентом политической повестки Европейского союза в целях решения внутренних и глобальных проблем, таких как безработица среди молодежи, социальная изоляция, дискриминация и миграция. В данной статье освещаются основные этапы эволюции политики Европейского союза в области образования и в части образовательных программ, имеющих широкое трансграничное применение. |
![]() |
1 . European Council, Lisbon European Council 23 and 24 March 2000. Presidency conclusions. European Parliament [Electronic resource]. URL: https://www. europarl.europa.eu/summits/lis1_en.htm (дата обраще-ния: 06.05.2021). 2 . The Lisbon Strategy 2000 - 2010. An analysis and evaluation of the methods used and results achieved: Final report. European Parliament [Electronic resource]. URL: https://www.europarl.europa.eu/document/activi ties/cont/201107/20110718ATT24270/20110718ATT24270EN.pdf (дата обращения: 03.05.2021). 3 . Communication to the Spring European Council. Working together for growth and jobs. A new start for the Lisbon Strategy (Communication from President Barroso in agreement with Vice-President Verheugen). Commission of the European Communities, Brussels, 2.2.2005 COM (2005) 24 final [Electronic resource]. URL: https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ. do?uri=COM:2005:0024:FIN:EN:PDF (дата обраще-ния: 10.05.2021). 4 . Carrera S., Geyer F. EU Policy on Education: The Impact on the Social Inclusion of Vulnerable Groups [Electronic resource] // CEPS Special Report. September 2009. URL: http://aei.pitt.edu/14573/1/Includ-ed_EU_ Policy_on_Education.pdf (дата обращения: 10.05.2021). 5 . The history of European cooperation in education and training. Europe in the making - an example. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities, 2006 [Electronic resource]. URL: http://biblioteka-krk.ibe.edu.pl/opac_css/doc_num.php? explnum_id=301 (дата обращения: 10.05.2021). 6 . Ломакина И.С. Программы ЕС в сфере образования и профессиональной подготовки как способ реализации европейской образовательной политики // Вестник Челябинской государственной академии культуры и искусств. 2012. № 2 (30). С. 173-178. 7 . Перфильева О.В. Программа Европейского сообщества «Молодежь» как инструмент реализации политики социальной сплоченности регионов // Вестник международных организаций. 2007. № 5 (13). С. 17-33. 8 . Growth, competitiveness, employment. The challenges and ways forward into the 21-st century: White paper. European Commission. Brussels-Luxembourg, 1994. 176 p. 9 . Communication from the Commission. Making a European Area of Lifelong Learning a Reality. Commission of the European Communities, Brussels, 21.11.2001 COM (2001) 678 final [Electronic resource]. URL: https://www.europarl.europa.eu/meetdocs/committees/cult/20020122/com(2001)678_en.pdf (дата обращения: 10.05.2021). 10 . Treaty of Lisbon amending the Treaty on European Union and the Treaty establishing the European Community, signed at Lisbon, 13 December 2007 [Electronic resource] // Official Journal of the European Union. 2007. December 17. Vol. 50. URL: https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2007:306:FULL:EN:PDF (дата обращения: 09.05.2021). 11 . Rampton J., McCoshan A. Interim Evaluation of the Culture Programme 2007-13. Final Report (2010) // ECORYS UK on behalf of the European Commission DG for Education and Culture [Electronic resource]. URL: https://ec.europa.eu/programmes/creative-europe/ sites/creative-europe/files/culture-programme-interim-evaluation-2010_en.pdf (дата обращения: 10.05.2021). 12 . Rampton J., McAteer N., Mozuraityte N. Ex-post evaluation of 2010 European Capitals of Culture. Final Report for the European Commission DG for Education and Culture. ECORYS. August 2011 [Electronic resource]. URL: https://ec.europa.eu/programmes/create ve-europe/sites/creative-europe/files/european-capitals-culture-evaluation-2011_en.pdf (дата обращения: 10.05.2021). 13 . Алонци Р. Политическая идентичность ЕС: новые парадигмы и старые проблемы // Современная Европа. 2018. № 6. С. 142-151. 14 . The Charter of fundamental rights of the European Union, October 29, 2004 [Electronic resource]. URL: https://www.cvce.eu/en/collections/unit-content/-/unit/ 02bb76df-d066-4c08-a58a-d4686a3e68ff/36c0a287-c0 65-46da-842e-b7f3a9f8c212 (дата обращения: 10.05.2021). 15 . Treaty of Amsterdam amending the Treaty on European Union, the Treaties establishing the European Communities and certain related acts. European Communities, 1997 [Electronic resource]. URL: https://euro pa.eu/european-union/sites/europaeu/files/docs/body/tre aty_ of_amsterdam_en.pdf (дата обращения: 09.05.2021). 16 . Council Resolution of 27 June 2002 on lifelong learning (2002/C 163/01) [Electronic resource]. URL: https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri =OJ:C:2002:163:0001:0003:EN:PDF (дата обращения: 09.05.2021). 17 . Key Data on Education in Europe 2009. European Commission, EACEA, 2009 [Electronic resource]. URL: http://www.aic.lv/bolona/2010/Reports/Keydata 2009.pdf (дата обращения: 10.05.2021). 18 . Гретченко А.И., Гретченко А.А. Болонский процесс: интеграция России в европейское и мировое образовательное пространство. М.: Кнорус, 2013. 430 с. 19 . Key Data on Education in Europe 2012. European Commission, EACEA, 2012 [Electronic resource]. URL: https://ec.europa.eu/eurostat/documents/3217494/5 741409/978-92-9201-242-7-EN.PDF/d0dcb0da-5c52-4b33-becb-027f05e1651f (дата обращения: 10.05.2021). |