Главная страница
russian   english
16+
<< назад

Название статьи

СРАВНИТЕЛЬНОЕ ИССЛЕДОВАНИЕ ХЕДЖЕЙ В АНГЛОЯЗЫЧНЫХ НАУЧНЫХ ТЕКСТАХ РОССИЙСКИХ АСПИРАНТОВ


Номер журнала
4
Дата выпуска
2024

Тип статьи
научная статья
Коды УДК
811.161.1
Страницы
174-180
Ключевые слова
проект научного исследования, английский язык для академических целей, академический дискурс, метадискурс, хеджирование

Авторы
Богинская О.А.

Место работы
Богинская О.А.
Иркутский национальный исследовательский технический университет


Аннотация
Целью исследования является анализ использования маркеров хеджирования в научных текстах, написанных российскими аспирантами, обучающимися по специальностям гуманитарного и технического направлений подготовки. В процессе исследования хеджей были использованы методы количественного, контекстуального и контрастивного анализа. Материалом послужили 40 проектов научных исследований, написанных аспирантами в рамках экзаменационного задания. Анализ показал, что проекты аспирантов гуманитарных специальностей содержали значительное большее количество маркеров хеджирования, чем тексты аспирантов технических специальностей, которые избегали смягчения категоричности высказываний. Был сделан вывод о том, что низкая частотность хеджей, являющихся важными компонентами академического дискурса, связана как с дисциплинарными особенностями письма, так и с невысоким уровнем владения английским языком.

Загрузить статью
Загрузить рецензию

Библиографический список
1 . Ji X. Comparison of abstracts written by native speakers and second language learners // Open Journal of Modern Linguistics. 2015. Vol. 5. P. 470-474.
2 . Kozub?kov? ?andov? J. Interpersonality in research article abstracts: a diachronic case study // Discourse and Interaction. 2021. Vol. 14 (1). P. 77-99.
3 . Boginskaya O. Creating an authorial presence in English-medium research articles abstracts by academic writers from different cultural backgrounds // International Journal of Language Studies. 2022. Vol. 16 (2). P. 49-70.
4 . Perales-Escudero M., Swales J. Tracing convergence and divergence in pairs of Spanish and English research article abstracts: The case of Ib?rica // Ib?rica. 2011. Vol. 2 (1). P. 49-70.
5 . Wang F., Pramoolsook I. Attitude in abstracts: stance expression in translation practice reports and interpretation practice reports by Chinese students // Discourse and Interaction. 2021. Vol. 14 (1). P. 100-123.
6 . Connor U. Variation in rhetorical moves in grant proposals of U.S. humanists and scientists // Text. 2020. Vol. 20. P. 1-28.
7 . Connor U., Mauranen A. Linguistic analysis of grant proposals: European Union research grants // English for Specific Purposes. 1990. Vol. 18. P. 47-62.
8 . Feng H, Shi L. Genre analysis of research grant proposals // LSP and Professional Communication. 2000. Vol. 4. P. 8-32.
9 . Flowerdew L. A genre-inspired and lexico-grammatical approach for helping postgraduate students craft research grant proposals // English for Specific Purposes. 2016. Vol. 42. P. 1-12.
10 . Matzler P. Grant proposal abstracts in science and Engineering: A prototypical move-structure pattern and its variations // Journal of English for Academic Purposes. 2021. Vol. 49. P. 100938.
11 . Tseng M. The genre of research grant proposals: Towards a cognitive-pragmatic analysis // Journal of Pragmatics. 2011. Vol. 43. P. 2254-2263.
12 . Hyland K. Metadiscourse: Exploring Interaction in Writing. London: Continuum, 2005.
13 . Boginskaya O. Cross-disciplinary variation in metadiscourse: A corpus-based analysis of Russian-authored research article abstracts // Training, Language and Culture. 2022. Vol. 6 (3). P. 55-66.
14 . Hyland K. Hedging in scientific research articles. Amsterdam: John Benjamins, 1998. 248 p.
15 . Lakoff J. The logic of politeness: Or, minding your p’s and q’s // Papers from the 9th Regional Meeting of the Chicago Linguistic Society. 1973. P. 292-305.
16 . Brown P. & Levinson S. Politeness: Some Universals in Language Usage. Cambridge University, 1987. 345 p.
17 . Crismore A., Vande Kopple W. Reader’s learning from prose. The effect of hedges // Written communication. 1998. Vol. 5 (2). P. 184-202.
18 . Markkanen R., Schr?der H. Hedging: A challenge for pragmatics and discourse analysis // Hedging and discourse: Approaches to the analysis of a Pragmatic phenomenon in academic texts, ed. Raija Markkanen and Hartmut Schr?der. Berlin: Walter de Gruyter, 1997.
19 . Hyland K., Zou H. “I believe the findings are fascinating”: Stance in three-minute these // Journal of English for Academic Purposes. 2021. Vol. 50. P. 100973.
20 . Takimoto M. A Corpus-Based Analysis of Hedges and Boosters in English Academic Articles // Indonesian Journal of Applied Linguistics. 2015. Vol. 5 (1). P. 95-105.
21 . Boginskaya O. Metadiscourse Analysis of New Year’s Addresses of the Russian President // Crede Experto: transport, society, education, language. 2023. Vol. № 1 (36). P. 166-181.
22 . Hinkel E. Indirectness in L1 and L2 academic writing // Journal of Pragmatics. 1997. Vol. 27. P. 361-386.
23 . Crismore A., Markkanen R., Steffensen M. Metadiscourse in Persuasive Writing: A Study of Texts Written by American and Finnish University Students // Written Communication, 1996. Vol. 10. P. 39-71.
24 . Jing W., Jing D. A Comparative Study of Metadiscourse in English Research Article Abstracts in Hard Disciplines by L1 Chinese and L1 English Scholars // Applied Research on English Language. 2018. Vol. 7 (3). P. 399-434.
25 . Wu S.M. The use of engagement resources in high- and low-rated undergraduate geography essays // Journal of English for Academic Purposes. 2007. Vol. 6 (3). P. 254-71.
26 . Zhang M. A comparative study of first person pronouns in abstracts in Chinese and English speaking countries // Shanghai Journal of Translators. 2008. Vol. 2. P. 31-36.
27 . Vande Kopple W. The importance of studying metadiscourse // Applied research on English language. 2021. Vol. 1 (2). P. 37-44.
28 . Varttala T. Hedging in Scientifically Oriented Discourse: Exploring Variatio. University of Tampere, 2021. 327 p.
29 . Jiang F., Hyland K. ‘The fact that’: Stance nouns in disciplinary writing // Discourse Studies. 2015. Vol. 17 (5). P. 529-550.
30 . He M., Hajar R. Exploring implicit meta-discourse in legal discourse: An analysis of the Chinese and American constitutions // Indonesian Journal of Applied Linguistics. 2017. Vol. 7 (2). P. 153-163.
31 . Garcia-Calvo J. Use of metadiscourse in research article abstracts for scientific events // Revista Letras, Curitiba. 2002. Vol. 57. P. 195-209.
32 . Khedri M., Heng C., Tan H. Interpersonal-driven Features in Research Article Abstracts: Cross-disciplinary Metadiscoursal Perspective // Pertanika Journal of Social Sciences and Humanities. 2015. Vol. 23 (2). P. 303-314.
33 . Mauranen A., Perez-Llantada C., Swales J. Academic Englishes: A standardized knowledge? // The Routledge handbook of world Englishes. London: Routledge, 2010. P. 634-652.
34 . Salager-Meyer F. A Text-Type and Move Analysis Study of Verb Tense and Modality Distribution in Medical English Abstracts // English for Specific Purposes. 1992. Vol. 11. P. 93-113.
35 . 35. Shchmeleva I. “It seems plausible to maintain that…”: clusters of epistemic stance expressions in written academic EFL texts // ESP Today. 2019. Vol. 7 (1). P. 24-43.